Intendierte Lernergebnisse
Students gather knowledge on:- ethical theories, principles of media ethics and business ethics, basic CSR theoriesStudents are able to:- apply general ethical viewpoints to specific media ethical issues- reflect and discuss different ethical theories- connect economic and ethical thinking when analyzing the media industry- apply different views on CSR and stakeholder approaches to the management of media companies
Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools
- Lecture in class- Discussion on current ethical issues- Work groups in class- Presentation of ideas for seminar paper
Inhalt/e
- Ethical theories in philosophy- Introduction to media and business ethics- CSR and stakeholder management- Empirical results for management ethics
Curriculare Anmeldevoraussetzungen
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Literatur
Funiok, R. (2011): Medienethik. Verantwortung in der Mediengesellschaft. Kohlhammer, Stuttgart.Karmasin, M. (Hg., 2002): Medien und Ethik. Reclam, Stuttgart.Karmasin, M./Litschka, M. (2008): Wirtschaftsethik. Theorien, Strategien, Trends. Lit-Verlag, Wien/BerlinLitschka, M. (2013): Medienethik als Wirtschaftsethik medialer Kommunikation. Zur ethischen Rekonstruktion der Medienökonomie. kopaed, München.Litschka, M./Suske, M./Brandtweiner, R. (2011): Managemententscheidungen in moralischen Dilemma-Situationen. Fragen der Organisation und Kommunikation wirtschaftsethischer Konzepte. facultas.wuv, WienSchicha, C./Brosda, C. (Hg., 2010): Handbuch Medienethik. VS Verlag, Wiesbaden.Ward, S.J.A. (2011): Ethics and the Media. An Introduction. Cambridge Univ. Press, Cambridge